Ezennel bejelentem, hogy "Más szemmel" címmel sorozatot indítok a blogon. A külföldi utazásaim során meglátogatott országokról fogok ilyen fun fact jellegű dolgokat leírni, amiket valószínűleg az átlag guide bookok nem említenek. 2009 tavaszán 1 hetet töltöttem Oroszországban, ahol látogatásom során 3 napot Szentpéterváron és 4 napot Moszkvában lazultam.
Íme:
- A forgalmasabb kereszteződésekben a mai napig emberi kézzel irányítják a forgalmat. Ez azt jelenti, hogy az egyik sarkon egy bódéban ül egy rendőr, aki az aktuális forgalmi viszonyoknak és a prioritásos utvonalaknak megfelelően kapcsolgatja a lámpát. Prioritásos forgalom alatt azt értem, hogy simán elképzelhető, hogy az egyik főútvonalon 20-30 percig pirosat kapnak a várakozók, mert a munkaidő végén a Kreml területét elhagyó politikusok és hivatalnokok elsőbbséget élveznek. Természetesen vannak előnyei is, kevésbé zsúfolt időszakokban megelőzhető a felesleges várakozás, arról nem isbeszélve, hogy a sürgősségi közlekedés (mentő-rendőr-tűzoltó) számára is akadálymentessé tehető a közlekedés.
- A rendőrautós kíséret egy pénzért megrendelhető szolgáltatás. Nem akarsz várakozni a dugóban: bérelj magadnak 1 rendőrautót, aki a 6 sávos dugóban félretolja a várakozókat, hogy te szabadon haladhass. Nesze neked egyenlőség. Van aki ezek után lekommunistázza még az oroszokat? Ár: ismeretlen.
- Moszkva évek óta világ legdrágább városainak egyike (2009. Frobes magazin 3. hely, korábban éveken át 1. volt). Ezzel egyetemben a lakásárak is a megfizethetetlenségig drágultak. Moszkva jellegzetes épületeinek számító, a Lomonoszov Egyetem főépülete (upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Moskovan_valtionyliopiston_p%C3%A4%C3%A4rakennus.jpg) alapján épült kb 70 emeletes toronyházak (fun fact a fun factben: Moszkvában összesen 7 ilyen épület található az egyetemmel együtt, a 8. épületet a Kultúra és Tudomány Palotája Varsóban) felsőbb emeletein egy 100 m2-es lakás ára elérheti a 3 millió dollárt is. Ez azért megfelel egy jobb New York-i penthousenak is... Mivel a területek jelentős része a város tulajdonában van, ezért az ingatlanberuházások egy elég különleges konstrukcióban épülnek. A kivitelező ingyen hozzájut a telkekhez, ahol luxusingatlanokat építhet. A város elvárja cserébe, hogy egy másik helyen az eredeti tervekkel azonos darabszámú lakást építsen a város számára. Ezek természetesen kevésbé jó minőségű, alacsonyabb kategóriájú ingatlanok, melyek a város tulajdonába kerülnek (cserébe az ingyenes telkekért) és szociális alapon kerülnek kiosztásra. A kivitelező nyilván az extra költségeket beépítí a luxusingatlanok áraiba és mi is lesz az eredmény? Az állam eléri, hogy a felkapott kerületek fejlődjenek, a szegényebb lakosok állami lakásokhoz jussanak, a luxusingatlanokra pedig adót vetett ki. Szerintem zseniális.
- A ruha, főleg a márkás ruha megfizethetetlen áron van. Hogy az idegenvezetőnket idézzem: Ha valaki akar egy frencia öltönyt, akkor olcsóbban kijön ha elrepül Párizsba és megvarratja, mintha besétál a Vörös Téren lévő Gum (upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/2/2a/Moscow_gum.JPG) áruházba és megveszi. A történet nem lett leellenőrizve, úgyhogy egyenlőre az urban legend kategóriába sorolom, de mindenképpen van valóság alapja.
- Random dolgok a tömegközlekedésről: Moszkvában kiemelkedően jól keresnek a helyi BKV alkalmazottjai. Átszámolva 1 vonaljegy kb 60 forintba kerül és a metró területén belül korlátlan utazásra jogosít. A moszkvai metrókocsik megegyeznek a Magyarországon használtakkal, de valamiért sokkal csendesebben közlekednek. A metrómegállók rendkívül díszesek, hatalmas belmagassággal rendelkeznek és mélyen a föld alatt helyezkednek el, ugyanis régebben óvóhely funkciót is betöltöttek.
- Az orosz városokra jellemző monumentalitás és a tudatos városrendezés között jelentős összefüggés van. (persze nehéz megmondani, hogy a monumentalitásra való törekvés vagy a tudatos városrendezés volt-e előbb). Az épületek messze vannak egymástól és hatalmasak. Ennek eredményeként bőven van hely széles, akár 2-szer 6 sávos utakat építeni. Ügyelnek a beépítettség szinten tartására, a zöld területek aránya elég magas.
- Nagyon ritka a felső-közép kategóriás autó. Ha Magyaroroszágon szétnézünk, akkor a Mercedes-Audi-BMW vonalon mozogva rendre az E osztály-A6-5-ös széria a legelterjedtebb. Oroszországban a fentebb említett modellekből elvétve találunk csak. Főleg a kisebb változatok (C osztály-A3/A4-1-es vagy 3-as széria), vagy az abszolút csúcskategóriás luxus modellek (S600 AMG-A8L/S8/A8 W12-7-es sorozat 760Li) vannak jelen. Külön kiemelném, hogy a Magyarországon rendkívül népszerű 6-os BMW-ből 1 darabot nem láttam.
Rengeteg pozitív dolgot láttam a "kommunista keleten", arról nem is beszélve, hogy ha a ciril feliratok nem árulkodnának azonnal nehéz lenne megmondani, hogy nem valamelyik nyugat európai nagyvárosban vagyunk. A globalizáció megtette a hatását, várom azt a beszélgetést, ahol elsüthető végre az "East is the new West" szlogen.
Utolsó kommentek